Nadýchaná špaldová kvásková vánočka

Vánočku z kvásku a špaldy jsem hrozně dlouho nemohla pořádně vychytat, těsto se mi při pečení buď rozteklo do stran, nebo bylo uvnitř moc hutné a vánočka nebyla správně nadýchaná. Až jsem to prokletí nakonec po x pokusech prolomila. Klíčem se stala pomalá fermentace v lednici, po které mi těsto drží a zároveň je nadýchané jako obláček A to i s podílem celozrnné mouky. Příprava téhle pomalé vánočky sice trvá skoro tři dny, ale vyplatí se na ni počkat, je krásně nadýchaná a voňavá po másle a vanilce. A snad i malinko zdravější než ta klasická:)

IMG_3248

Suroviny na rozkvas:

  • 175g špaldové hladké mouky (dávám celozrnnou)
  • 175ml vody
  • 1 polévková lžíce kvásku

Suroviny na vlastní vánočku (1 velkou nebo 2 malé):

  • 350g rozkvasu
  • 550g hladké špaldové mouky (já použila 450g bílé a 100g celozrnné)
  • 175g cukru
  • 150g másla (rozehřátého a zchladlého)
  • 110ml mléka
  • 2 střední vejce + 1 na pomašlování
  • 2 čajové lžičky vanilkového extraktu
  • 125g rozinek předem namočených v rumu nebo brandy
  • 75g oloupaných a nasekaných mandlí + hrst na posypání
  • čerstvá nastrouhaná kůra z 1 citrónu (chemicky neošetřeného)
  • 5g soli

Nejdřív ze všeho si připravíme rozkvas smícháním 175g celozrnné mouky (může být i bílá), stejného množství vody s lžíce kvásku. Necháme 12h při pokojové teplotě prokvasit.   V mezidobí namočíme rozinky do rumu, zkusit můžete i variantu s brandy, která je stejně výborná.

Po rozkvašení smícháme suroviny na těsto (mandle a rozinky přidáme naposledy) a důkladně prohnětemepodobně jako těsto na chleba.

IMG_3242

Je hodně lepivé, ale prohnětením zpevní. Ručně to trvá okolo 20-30 minut, těsto musí změnit konzistenci z lepivého na hladké a pružné, při natažení by mělo být krásně elastické a měli byste vidět „okénko.“ Takto připravené ho uložíme v přikryté míse do lednice a necháme kynout 18-24hodin.

Po vyndání z lednice vyválíme prameny a spleteme vánočku, těsto opět přikryjeme a znovu uložíme do lednice dokynout na dalších 15-18 hodin.

IMG_3245

Na závěr těsto pomašlujeme vajíčkem, posypeme mandlemi a dáme péct (osvědčilo se mi péct rovnou a nečekat, až se ohřeje na pokojovou teplotu). Troubu je, podobně jako u chleba, potřeba předem rozehřát na maximum (240-250 °C) a důkladně zapařit, aby měla vánočka šanci ještě trochu povyběhnout. Osvědčilo se mi ji i postříkat rozprašovačem. Po vsazení do rozpálené trouby snížíme teplotu na 200 stupňů a pečeme 15 minut, podle potřeby doplníme vodu v troubě, aby zůstala zapařená. Poté stáhneme na 170 °C a pečeme dalších 40 – 50 minut, až bude mít vánočka krásně tmavě karamelovou barvu. Pokud by se pekla moc rychle, přikryjeme ji pečícím papírem nebo na posledních 15 minut ještě snížíme teplotu. Necháme úplně vychladnout (minimálně 3 hodiny), posypeme moučkovým cukrem a je hotovo.

Dobrou chuť.

IMG_3250

IMG_3254

1 komentář: „Nadýchaná špaldová kvásková vánočka

  1. Prosím o radu – kde je chyba… Vánočku jsem pekla vloni, ale už si nepamatuji s jakým výsledkem, letos jsem jí zkusila před vánoci a nedopekla se mi – mám podezření, že mi blbne spodní rošt v troubě, nicméně kváskový chléb – už spíš vlastní recept tak nějak vymazlený za ty roky pečení – je dopečený dobře. Tentokrát jsem nechala rozehřát troubu asi 3/4 hodiny dopředu a pekla vánočku o minimálně 30minut déle – 40minut na 170 a zbytek pak na 150 přehozenou nahoře alobalem a stejně má v sobě „zdrclá místa“. Je to nedopečením, nebo málo nakynutá? Příjde mi, že od upletení za těch cca 20 hodin, co byla v lednici, neposkočila vůbec, v troubě pak nakynula krásně, takže je popraskaná, ale to mi nevadí. Jinak jsem přidala ještě trochu koření, tak jak jsem zvyklá z jiných vánočkových receptů a je teda chuťově luxusní a vláčná a kam se hrabe na klasickou kynutou vánočku od tchyně 🙂
    Díky Šárka

    To se mi líbí

Leave a Reply